ذهن زیبا

ذهن زیبا

قد وقواره آدمى به اندازه محیطی میشود که در آن رشد می کند! راه های نرفته بروید.کارای نکرده بکنید.آوازهاى نخوانده بخوانید.جاهای ندیده ببینید.توى یک برکه نه نمانید.
ذهن زیبا

ذهن زیبا

قد وقواره آدمى به اندازه محیطی میشود که در آن رشد می کند! راه های نرفته بروید.کارای نکرده بکنید.آوازهاى نخوانده بخوانید.جاهای ندیده ببینید.توى یک برکه نه نمانید.

زمانی که زندگیمان بهم وابسته است...

از اونجاییکه بنده تو عهده قرقره میرزا در فعالیتهای محیط زیستی نیمچه مشارکتی داشته و یه زمانی هم جهانگردی خوندم خیرسرم (البته من باب یادآوری عرض کردم) دیروز زدیم تو دل ییلاقات زیبای جواهر ده و خیلی هم خوش گذشت و البته خوشمون اومد از پلاکارد هایی که شهرداری محترم تو طول مسیر نصب کرده بودن جهت یادآوری ملت که "آی ملت این طبیعت جز میراث ماست بزاریم برای آیندگان هم چیزی بمونه" و ما خوشحال ازین موضوع که مردم رعایت می کردن از جهت نریختن زباله در دل طبیعت و نگران از طبیعت رو به نابودی استان گیلان هر زمان که تعطیلاتی بشه هموطنان عزیز تشریف میارن به این استان زیبا و سرسبز اما دریغ از رعایت بهداشت و زباله رو چنان یادگار میزارن در دل این طبیعت که روز به روز داره دچار افسردگی میشه و همچنین نابخردی م.س.و.و.ل.ی.ن که تیشه زدن به ریشه این طبیعت بکر...

یک درخواست
اما مردم مهربان کشورم این رو بدونید و آگاه باشید که زندگی همه ما آدمها بهم وابسته و پیوسته است. تصور کنید ما 75 میلیون نفر مردم ایران فقط تنها فقط یک زباله در طول روز به روی زمین رها کنیم، 75 میلیون زباله در یک روز سطح این کره ی بیچاره رو فرا میگره و تنفس براش سخت و طاقت فرسا می شه و اینکه:
عاجزانه خاهش دارم ما مردم همانطور که دوست داریم توی منزلمون همه چیز مرتب در جای خودش قرار بگیره و منزل از هر گونه آلودگی دور باشه، کره زمین رو هم مثل منزل خودمون بدونیم و قدم در هر شهری از کشور پهناور مون میزاریم نظم و بهداشت و قانون شهری رو رعایت کنیم تا تاثیر خوب از شهرمون در شهر میزبان به جا بزاریم .
ممنون از شما ییکه رعایت می کنید. بعله با شما هستم دوست من


جهت یادآوری...

آیا می دانید:

1-طبیعت دو سال برای تجزیه یک عدد فیلتر سیگار زمان نیاز دارد.

2- برای تجزیه یک عدد آدامس به 5 سال زمان نیاز دارد.

3- حداقل نیم قرن برای تجزیه یک کیسه زباله نیازاست.

4- طبیعت برای تجزیه یک بطری پلاستیکی رها شده در آب به بیش از چهار قرن زمان نیاز دارد .

5- برای تجزیه یک قوطی آلومینومی در طبیعت به زمانی بین 20 تا 100 سال نیاز است .

6- طبیعت حداقل یک هزار سال زمان برای تجزیه یک عدد کارت تلفن نیاز دارد .

7- یک بطری شیشه ای می تواند حتی برای یک میلیون سال در محیط زیست باقی بماند.

8- برای تولید یک تن کاغذ بایستی 17 اصله درخت تنومند را قطع کرد .

9- اگر یک کیلو شیشه رابازیافت کنیم انرژی معادل لامپ یکصد وات در یک ساعت ذخیره می شود.



دو پیشنهاد...

1- تماشای فیلم نارنجی پوش  آنونس فیلم از اینجا

2- دوستان وبلاگی عزیزم خواهشمندم در صورت تمایل و جهت رواج صحیح فرهنگ محیط زیستی "آیا می دایند که ..." رو در وبلاگها تون قرار بدید تا دوستان دیگر هم ازین نکات استفاده کنند. ممنون از لطفتون پیشاپیش

نظرات 20 + ارسال نظر
پسر شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 15:15 http://iamman.blogfa.com

هوا گرم هست
من گرم تر از هوا
نه من داغم که هوا گرم هست
فقط یک حوا داغی آدم را می فهمد

اسمان شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 15:38 http://mennomen.mihanblog.com

سفر به شمال کلی با بقیه سفرها فرق داره ،روح ادم با دیدن این همه سبزی سبز میشه و زنده میشه ،تو این سفرها من سعی میکنم زمین را نگاه نکنم چون برخلاف زیبایی برگها و طبیعت دیدن زمین مفروش با اشغال واقعا ضد حاله،فقط و فقط افسوس میخورم چرا مردمی که اینهمه راه میروند تا از زیبایی ها لذت ببرند،برای فرداشون زشتی بجا میگذارند

آسمان منم باهات موافقم
متاسفانه گیلان در زیر پوست سبزش زباله پنهانه خیلی هم زیاد. اگه اومده باشی به سراوان می بینی که چقدر این حرف صحت داره. پارک جنگلی سراوان مامن زباله های خانگیه که توسط سازمان بازیافت در اونجا ریخته می شه .
متاسفانه مردم به امید اینکه یکی هست به جهت وظیفه اونها رو از زمین جمع می کنه نابخردانه این کار و انجام میدن

maede شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:29 http://ashiyane-nursing.mihanblog.com

آره واقعا راست میگی باران جان و ممنون از این پستت که یه هشداری بود وا۳ همه ملت شریف ایران...
باید فرهنگ سازی ها بیشتر بشه و رسانه ها بیشتر آموزش بدن تا یه همچین موضوعاتی حل شه...بدبختانه مشکل کشور ما اینه که پیشگیری مقدماتی تو هیچ چیزی نداریم اول صبر می کنیم اتفاقا بیفته و بعد که اون اتفاقا شدت گرفت شروع می کنیم به حلش...ولی دیگه نوش دارو بعد از مرگ سهرابه
پیشگیری مقدماتی یعنی آموزش ها از دوران کودکی واسه همه شروع بشه و اینقدر تکرار بشه تا مثل یه فرهنگ تو جامعه در بیاد...رمز موفقیت کشورهای اروپایی اینه...

میدونی مائده ما توی مدارس خیلی آموزش دادیم این موضوعات رو و خوشبختانه دانش آموزان هم اطلاعات خوبی توی این زمینه ها داشتند و هم به خانواده هاشون توی این مواقع یادآور شدن که زباله رو تو حریم طبیعت نریزند اما صدا و سیما هم باید عوض سریالای مکش مرگ من و امثال شون این آموزشها رو به مردم یاد بده چون واقعن تاثیر داره.
وقتی مردم تو خیابون تکیه کلام شخصیت سریالای روتین رو تکرار می کنند پس می شه امیدوار بود که رعایت کردن بهداشت و قوانین شهری رو هم اجرا کنند

Mr PACT شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 23:35 http://misaghetanha.blogsky.com

کاملا با حرفایی که زیدی موافقم و تا اونجایی که بتونم خودم رعایت میکنم و ابه اطرافیان هم همیشه از اینجور پیشنهاد ها میکنم و گاه ی هم تاکید زیاد میکنم ولی بعضی ها اصلا گوش نمیدن

درود به تو که تذکراتت رو می دی به دیگران
متاسفانه بعضی ها درک درستی از این موضوع ندارند که سلامت کل یه منطقه به خطر میافته وقتی بیماری همه گیر بشه.
کاش یه زی زی گولو بود برای اینکه هر کی زباله می ریزه یه راست بره تو خونش. چقدر جای این دست سریالای آموزشی تو تلویزیون خالیه متاسفانه

nafas یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 04:13 http://khattizedeltangi.blogfa.com/

من اینارونمیدونستم خیلی ناراحت شدم آخه منم خیلی حرص میخورم وقتی میبینم اینقدر راحتن مردم.. طبیعت بیچاره نمیتونه نفس بکشه ازدست ما کاش یه کم دلمون رحم داشت ومیفهمیدیم که فقط ما نیستیم که جون داریم..طبیعت هم جون داره..درخت وگل وگیاه هم دارن زندگی میکنن..خوبه یکی بیاد توحلق ما زباله بریزه؟آخه این انصافه؟ من اینقدرحرص میخورم که حدنداره..الان یه کم عقده گشایی کردم راستی چقده اینجا خوشگله وباصفاست،چه مسجدرویایی داره هااا..خوش به حالتون که اینجورجاها زندگی میکنید..به خاطرهمین اینقدر دلتون پاکه وروحتون باصفاست عین طبیعت محل زندگیتون زلالین

نفس اگه مسیرتون خورد یه سر برید جواهرده. کلن شمال ایران بجز گیلان توش رعایت میشه از نظر نریختن زباله.
متاسفانه بیشتر این رفتارها از طرف قشر با سواد باصطلاح به روز جامعه رخ میده و بعد به حرف که میشه سر منبر میرن و خوب سخن سرایی می کنن و موقع عمل کردن حتا حرفهای روشنفکرمابانشون رو نادیده می گیرند
امیدوارم یاد مون باشه همه حق دارن ازین طبیعت استفاده کنند
شما لطف داری به ما نفس عزیز . بزار من شهردار رشت بشم بیا و ببین رشت رو چی خوشگل درست کنم

نادی یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:51

سلام به باران عزیز ودیگر دوستان.
چرا کوتاهی های خودمون رو به گردن عدم آموزش مسولین وصدا وسیما ودولت می اندازیم مگه ما ملت تازه به دوران رسیده ایم فرهنگی با این قدمت داریم یا فقط از آن به نازیدنش مانده؟
از کودکی در خانواده رعایت خیلی چیزها آموزش میشه کافی نیست واسه ادامه یه فرهنگ؟
نقل بی خیالی بی تفاوتی وناآگاهی وعدم دلسوزی واسه طبیعت است بعدش پیش خود فکر میکنند ما مالیات پرداخت میکنیم که یه عده دیگه جمع کنند....
قبلا فقط در فضای سبز این زباله رو میدیدم حالا در جاده ها هم دیده میشه ...اینقد به این تذکرها باید ادامه داد تا بالاخره همه وادار به رعایت بشن شاید این عادت های پسندیده نهادینه شود.سپاس از این پستت

درود به نادی عزیز
میدونی به هر حال از دل همین مردم یکی میشه مسوول و از کسی که خودش یه سری مسایل رو رعایت نمی کنه نباید انتظار تعهدات رو داشت.
بعدشم مواردی که خانواده ها حتا خودشون هم بلد نیستن باید توسط اهل فن آموزش داده شه تا بشه ملکه ذهن.
متاسفانه دیدگاههای نادرست ما باعث شده به اصطلاح هم تر بسوزه و خشک برای همینه یه سری رفتار ها هیچوقت در ما نهادینه نمی شه هیچ حتا برعکس هم اجرا میشه.

صدیق یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:27 http://hefdahom.blogfa.com

چه پیشنهادات خوبی. فروردین ماه بود که با دوستام رفتم یه منطقه ییلاقی جنگلی تو جاده هراز خیلی دلم سوخت از بی انصافی مردمی که سیزده بدر رفته بودند اونجا و فضای زیابی اونجا رو به آشغالدونی تبدیل کرده بودند. کاش کمی رشد کنیم .

متاسفانه یکسری رفتار ها بر میگرده به فرهنگی که در اون رشد کردیم و تاسف انگیزتر اینکه کودکان مون رو در اون فرهنگ تربیت میکنیم و آموزش می دیم.
ما مرداد سال 87 رفتیم برای پاکسازی قلعه رودخان و همراه خودمون کلی کیسه پر از زباله پایین آوردیم. جالب اینجا بود که خیلی ها حتا توی راه به ما کمک می کردن و خیلی ها نگاه متعجب داشتند و خیلی ها تمسخر می کردند.جامعه متشکل از این آدمهاست. امیدوارم به قول شما کمی رشد کنیم

نادی یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:48

رعایت نظافت ابتدایی ترین آموزش خانه ومدرسه است اینکه چرا ما آن رو در طبیعت رعایت نمیکنیم ؟؟؟؟؟؟!!!!!
من وتو وامثال ما زیادند که این مقوله رامیشناسند ورعیت میکنیم اگر تقصیر در برنامه ریزان وبرنامه سازان بدانیم پس من وتو که روی این موضوع حساسیم ورعایت میکنیم از کجا آموزش دیدیم؟
همه ما سهمیم هستیم ومسول

ببین نادی عزیز یکسری رفتارهاست که ما توی جمع یاد می گیریم. من شاید تا قبل از اینکه وارد اون جمعیت محیط ریستی نشده بودم خوب نمی دونستم زباله ها چند نوع هستن و هر کدوم رو چه طوری باید به شیوه صحیحش تفکیک کرد . جالب اینکه "بازیافت" و "تفکیک" برام کلمات ناشنا و غریبی بودن.
به هر حال این دست مشکلات وجو داره و همه ما داریم می بینیم کار ما هم اینه از امروز یه قدم مثبت و صحیح برداریم برای رفعش.
هستن خانه و مدرسه ای که ازین دست آموزشها ضعیفه مثلن توی روستاهای محروم پس یه نقطه اشتراک بین همه مردم ما رسانه هست که می تونه به بهترین نحو وظیفه آموزش رو انجام بده.

مرضیه یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:27

سلام باران خوشگلم...
با این توصیفات دلم برای گیلانم تنگ شده خیلیییییییییی

ای جانم درود به روی ماهت. خوبی؟؟؟؟؟
آخییییییییییی عزیزم
به قول شاعر میگه:
خاطرات شمال محاله یادم بره
اون همه شور و حال محاله یادم بره

دریابیکران یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:56 http://207835438008.blogfa.com

باران پاییزی عزیزم سلام ...من این روزها کلی به دوستانی که شمال می روند توصیه به رفتن به جواهرده نموده ام ...خیلی مناسب بود که شما هم اینجا آوردی...
تذکرات بسیار لازمی بود .حتما رعایت می کنیم وبه دیگران هم توصیه می کنیم ...چند وقت پیش که روز زمین پاک بود من حتی اول جلسه که هیچ مربوط به این قضیه هم نبود به نوعی همین تذکرات شما را دادم...چون مرتب به کوه می روم خیلی مواجه با این قضیه هستم ...به امید داشتن هوا وزمینی پاک....

درود به بانو دریای عزیز
ممنون از شما که این فرهنگ رو رعایت می کنید و به دیگران هم توصیه.
ایشالا همینطوری و با همین توان ادامه بدید
آره جواهر ده خیلی زیباست اصلن اونطرفها واقعن خوشگله
سرولات، چشمه دمکش و ... دیدن داره بانو

maede یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:59 http://ashiyane-nursing.mihanblog.com

باران جان و دیگر دوستان من قصد توهین به فرهنگ ایرانیان و ... رو نداشتما سوءتفاهم نشه
آره باران جان قبول دارم الان آموزش ها تو مدارس بیشتر شده و اما بازم کافی نیست به نظرم...
حرف نادی عزیز درسته! مردم خودمونم مقصر هستن و تو زمینه زباله ریختن نمیشه همه رو گردن مسئولین انداخت...اما زباله یه نمونه اس تو بهداشت جامعه...بچه ها اگه دور و برتون و بیشتر ببینین و بیشتر توجه کنید می بینید چقدر نقش مسئولین و رسانه تو زمینه ی بهداشت و بیماریها مهمه!
همگی موفق باشید...

مائده عزیز من توهینی از طرف تو به کسی ندیدم. هر چی که هست اختلاف سلیقست
ببین حتا تو کشور های پیشرفته هم ممکنه این چنین مسایل وجود داشته باشه.
چند وقت پیش داشتم یه گزارش میدیدم که داوطلبها توی لوس آ.ن.ج.ل.س جمع شدن و داشتن یه رودخونه رو پاکسازی می کردند.
باهات موافقم که همیشه باید آموزش باشه اونم طوریکه مردم رغبت کنند پیگیری کنند.
توی مدارس ژاپن هم به بچه ها از نظر محیط زیستی آموزش داده می شن و هم به اولیاشون و جالب اینجاست ملت خشک نمی شنن تا یکی فقط گوینده باشه بلکه مشارکتی هست این آموزشها همراه با بازی گروهی و نمایش اسلاید و گردش در طبیعت
یه آموزش صحیح باعث ایجاد یه محیط زیست سالم همراه با مردمانی شادابه

ronak یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:23 http://1ronak.blogfa.com

من خیلللللللللللی بدم میاد از کسایی که با طبیعت این کار رو میکنن
فیلم نارنجی ÷وش رو هم دوست داشتم

نارنجی پوش فیلم آموزشیه باید زیاد مثل اون درست بشه تو سینما تا مردم عمق فاجعه رو درک کنند.
خوش آمدی روناک عزیز

maede یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:24 http://ashiyane-nursing.mihanblog.com

منم با همه حرفهای تو موافقم باران جون فقط حس کرده بودم شاید کسی ناراحت شده باشه از حرفام
منظورم از کشورهای اروپایی این نبود که اونا اصلا تو کشورشون مشکل ندارن نه! مشکلات همه جا هست این یه چیز طبیعیه....اما نحوه برخورد با مشکلات توسط مردم و مسئولین خب خیلی مهمه...
امیدوارم مردم و مسئولین کشورمون دست به دست هم بدن تا مشکلات این چنینی حل بشه و نسل بعد از ما در کشورمون مشکلاتی از این قبیل نداشته باشن...

منم امیدوارم مائده عزیز

asal یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 17:27 http://www.1itman.blogfa.com

منم دیدم این پلاکاردها رو. تابستون پارسال بود . خیلی ام جالب بود برام که شهرداری یه تکونی داده به خودش.
هوای بی نظیری داشت. همش مه. جای ما رو هم خالی میکردین. خوش به حالتون خب
رفتم سوپری خرید مختصری کردم، به آقاهه میگم ممنون کیسه نمیخوام. میگه واسه چی نمیخوای؟ میگم واسه حفظ میحیط زیست مثلاً! چون واقعاً احتیاج نبود تو کیفم جا میشدن. میگه: کاش همه مثل شما بودن.
گفتم: میشن.
به نظر من بهترین فرهنگ سازی عمل کردنه. مردم ما زود از دست همدیگه یاد میگیرن.
مرسی بابت اطلاع رسانی.

میدونی عسل اونطرفا همیشه ازین دست پلاکاردها نصبه و بیشتر اوقات اونجا تمیزه
جای شما خیلی سبز بود عسل جان
کارت عالی بود عالی عالی درود به تو. با حرفت کاملن موافقم که مردم ما زود یاد می گیرن از هم. فکر کن الان اگه سلطان خرم یا یوسف خان زباله نمی ریختن ملت چقدر با فرهنگ شده بودن از نظر محیط زیستی
خاهش می کنم عزیزم

nafas یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 22:57

بارااااان پاییزی...باراااااان پاییزی....باااااااران پاییزی.........اینا الان شعاربودن که یعنی اگرباران ما شهردار بشه چیییییییییییییی میشه ...راستی اطلاع رسانی هم شد

نه بابا جان شعار چیه حتا براش برنامه ریزی هم کردم. حالا ببین کی شهردار بشم دیگه
شما بزگواری نفس جان. ممنون ازین کار خوبت

حسین یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 23:09 http://succeess13.persianblog.ir/

متاسفانه بعضی ها کم خردتر و کم فکرتر از اینها هستن که با این حرفها........

متاسفم بعله

.آزی. دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 00:31 http://rouzhayerangi.blogfa.com/

عاقا ما هی اینجا کامنت گذاشتیم هی بلاگ اسکای نامردتون گفت کلمه عبور صحیح نیست!!!
دق داد ما رو.
اصفهان شهر خیلی خوبیه تو این زمینه و از قدیم از وقتی که من یادم میاد هیچ وقت این شهر با وجود این همه پارک کثیف نبوده. خود مردم چیزی روی زمین نمی ریزن.
اما توی تعطیلات باید بیای و ببینی که بعضی از مسافرا چطوری رو اعصاب رفتگرا رژه می رن!!!!

خانوم جان این بلاگفا نامرده هر چی نوشتیم کوفت کرده
آره اتفاقن مدتی با بچه های اصفهان که فعالیت محیط زیستی انجام می دادند در تماس بودم. بیشتر مشکلات اصفهان بر میگرده به آلودگی هوا توسط کارخانه ها که واقعن ازش شاکی بودن طرفدارای محیط زیست
مسافر هر جا باشه کارخودشو می کنه به خیال اینکه یکی هست وظیفش جمع کردن پسماند روی زمین باشه
شایدم از حسادتشون باشه آزی می بینن اصفهون تمیزه حیفه تمیز بزارن باقی بمونه و یه یادگار از خودشون می زارن

مریم دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 02:51 http://www.mary1355.blogfa.com

ممنون دوست خوبم بابت اشاره به حفظ محیط زیست.
مهمترین مساله تو این زمینه فرهنگ سازی است که باید از خانواده و مدرسه اغاز شود.به امید همگانی شدن این فزهنگ.

خاهش می کنم بانو. فکر می کنم هر انسان رسالتی داره توی زندگی و باید سهم خودش رو بپردازه. هر کدوم از ما اگه بتونیم فقط یکنر رو در روز ازین موضوع آگاه کنیم فکرمی کنم تونستیم سهم خودمون رو پرداخت کرده باشیم
امیدوارم نهادینه بشه در مردم

ronak دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 13:25 http://1ronak.blogfa.com

این حس عالم دهر بودن و همه چیز دانی در بعضیها چقدر زیاده...همه رو هم نادون فرض میکنن

آره متاسفانه

ronak دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 13:26 http://1ronak.blogfa.com

پست بالا نمیشد نظر گذاشت...هی میفرمایند کد اشتباست!

شما لطف کردید ازینکه نظر گذاشتید بانو. سپاسگذارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد