ذهن زیبا

ذهن زیبا

قد وقواره آدمى به اندازه محیطی میشود که در آن رشد می کند! راه های نرفته بروید.کارای نکرده بکنید.آوازهاى نخوانده بخوانید.جاهای ندیده ببینید.توى یک برکه نه نمانید.
ذهن زیبا

ذهن زیبا

قد وقواره آدمى به اندازه محیطی میشود که در آن رشد می کند! راه های نرفته بروید.کارای نکرده بکنید.آوازهاى نخوانده بخوانید.جاهای ندیده ببینید.توى یک برکه نه نمانید.

خود درمانی

برای خیلی از ما پیش اومده که دچار سرماخوردگی بشیم و به حال زار بیفتیم. چون گمان می کنیم سرماخوردگی در چند روز بهبود پیدا میکنه، شروع به خود درمانی و مصرف خود سرانه دارو می کنیم و با این کار اگر چه به صورت موقت بیماری بهبود پیدا میکنه اما ویروسش در بدن باقی می مونه و اثراتش در دراز مدت خودش رو نشون میده. تغذیه ی مناسب، استراحت، زمان دقیق مصرف دارو و مکملهای غذایی نقش مهمی در بهبود سرماخوردگی و بیماریهای مشابه دارند. به طور مثال خوردن گوشت و لبنیات باعث تشدید ویروس در بدن شده و کمک میکنه به رشد اون. به خیال ما، خوردن این گونه مواد غذایی باعث میشه حال بهتری پیدا کنیم و زودتر سر ِپا بشیم.

این یک مثال ساده در مورد بیماری جسمی ست که خیلی از ما بیشتر از یکبار در زندگی بهش مبتلا شدیم و بیشتر مواقع خیلی راحت از کنارش گذشتیم. فرض کنید در زندگی شخصی تون دچار یک مشکل شدید که در کُل زندگی تون سایه انداخته و توان فکر کردن رو ازتون گرفته. اولین فکری که به ذهنتون میرسه اینه که با یک دوست این مشکل رو مطرح می کنید و از او هم نظر میخایید. حالا اگر این دوست شنونده ی خوبی باشه و راههای خوبی بهتون نشون بده و مشکل رو از دید دیگه ای ببینه که فبها اما اگر با نظرات و راهکارهای نیمه و ناقصش راهنمایی تون کنه و شما هم به این آدم اعتماد داشته باشید و گوش بدید به حرفهاش و راهش رو در پیش ببرید نه تنها مثل سرماخوردگی به قضیه نگاه کردید بلکه قضیه رو پیچیده تر اونی که هست، پیچیده تر کردید. چون نه تنها پای دوستتون و نظراتش رو به مشکل باز کردید بلکه به هر دری می زنید تا با گفتن مشکل به هر کس، سریع حلش کنید تا به آرامش برسید.

واقعیت اینجاست وقتی حرف از مشاوره یا روانشناس به میان میاد خیلی از ما حاضریم مشکل رو به دست خودمون حل کنیم تا یک فرد بی طرفِ اهل دانشِ با تجربه ی کار بلد که به کمکمون بیاد و متاسفانه این حقیقتیه که خیلی از ما ازش فرار می کنیم و وقتی به مرحله ی بحرانی رسیدیم اونوقته که میخاییم از مشاور که معجزه کنه و در یک جلسه ی دو ساعته مشکل رو از دید خودش بررسی کنه و راهکار بده و جالب اینجاست اعتقادی هم به موثر بودنش نداریم...

قبلن هم اینجا نوشتم که خیلی از مشکلات به مرور پیش بیاد و گاهی اونقدر به رفع اون مشکل بی اعتناییم که مثل یک فنر که آزاد شده ، رها میشه و اونوقته که کنترلش سخت میشه.

چند وقت پیش با یکی از دوستانم صحبت می کردیم. می گفت: مشکلی برای یک از دوستانش پیش اومده. آدرس یک مشاوره رو بهش دادم و چند روز بعد جویا شدم که مراجعه کرده یا نه. جوابی که شنیدم البته تعجب نکردم چون بار ها و بار ها پیش اومده که به خیلیها، مشاوری رو معرفی کنم و این جمله رو از دهانشون بشنوم. "هزینه ی فلان مشاور بالاست"

هزینه ای که برای از دست دادن زندگی میدیم حتمن به مراتب بالاتر از هزینه ی مشاور هست و عدم اعتمادی که به خودمون و احوال خودمون داریم. واقعیت اینجاست وقتی خودمون رو سالم و همه چیز دان بدونیم زندگی یکجا دچار گره ی بزرگی میشه که با هیچ وسیله ای قابل باز کردن نیست.

یاد بگیریم برای رفع مشکل به یک مشاور رجوع کنیم و از اونها کمک بخاهیم. اونها درس خوندند و در مکانهایی بودند که نحوه ی برخورد با آدمها بهشون آموزش داده شده. ازشون انتظار معجزه نداشته باشیم و نخاهیم یک شبه کل مشکل حل بشه. در ضمن اصطلاحاتی که درین مدت از مشاوره یاد گرفتیم همه جا بکار نبریم و برای دیگران نسخه نپیچیم. 

یادمون باشه با یادگیری، تمرین و تکرار درست قواعد زندگیه که میشه بر مشکلات پیروز شد. 


* این پست

** 20 معیار جهانی سلامت روان / اینجا 

*** این ویدئو جهت زنگ تفریح 



باز نشر این پست در لینک زن



نظرات 16 + ارسال نظر
زویا یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 16:47 http://zehnemanedige.persianblog.ir

آفرین به باران عزیزمون که همیشه گل میگه
تو آخه چرا انقدر ماهی

مرسی زویا. از هم صنفای خودمون دفاع کردم خاهر

Mr PACT یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 19:43 http://misagheTanha.blogsky.com

خود درمانی من همیشه ورزشه
و از اونجایی که دیر میتونم به کسی اعتماد کنم، نمیتونم برم پیش مشاور و ...

خود درمانی خوبی داری
میدونی میثاق هیچ آدمی کامل نیست و یک زمانی نیاز داره با یک آدم بی طرف همصحبت بشه. این پست من بخاطر آدمهای دور و برم به نام دوسته که هر بار بهشون این پیشنهاد رو دادم گارد گرفتن.
خب اگر مشاوری باشه حاذق و کاربلد باشه حتمن نظر تو رو جلب میکنه

Mr PACT یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 19:51

فیلمو دانلود کردم...
دیده بودم ، عالیه، خنده آخر خود مهران مدیری که دیگه عاااااالیه

اصلن من عاشق کارای مهران مدیری هستم. گویا نویسنده ی شوخی کردم پیمان قاسمخانی نیست حتمن می ترکوند

یک ذهن پریشان یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 21:03 http://1zehneparishan.blogfa.com

کاملا باهات موافقم . یه همچین جامعه ای داریم ما متاسفانه !

جالب اینجاست همین آدمهای پست به ظواهرشون بهتر می رسند تا روحیاتشون و این یعنی یک زنگ خطر. امروز یک نقشه دیدم از آمار افسردگی در جهان که ایران جز کشور های زنگ خطر دنیا بود ... و این یعنی یک فاجعه

ریحانه دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:12 http://6962576.blogsky.com

من فکر کنم بیشتر ب خاطر نسبت هایی ک ب روانپزشکا ها روانشناس ها ک میدن کسی های ک میخوان برن پیششون میترسن و نمیرن
مثلا میگه هر کی رفت پیش اونا دیونست
من خودم بارها شده ک تصمیم گرفتم برم نزاشتنم
یکی مثل من دوست داره بره حرف بزنه از گذشته از الان خلاصه از همه چیز چون یه گوشه ک میشنوه بدون اینکه اشتباه در کار باشه
یه زبونه ک حرف میزنه بدون اینکه طرف کسی باشه و زخم زبون بزنه و هزاران کار بد دیگه ک با زبون میشه کرد
تازه راهنمای هم میکنه اونم از نوع خوبش
کاشکی میشد برم ولی حیف نمیزارن

اون وبلاگ خودمونی عالیه ممنون بابت معرفیش
اون20 معیار هم ک توپ
طنزه ک از همه بیشتر خندیدم پاش

میدونی ریحانه همه ی این حرفها بر میگرد به دید جامعه و نگرششون. به نظرم بد نیست جدای از خانواده که گوش شنوایی هستن یک بیطرف هم حرفهامونو بشنوه و راهکار درست بده. حالا شما اگر رفتی پیش مشاور به غیر از همسر محترمت قرار نیست کسی در جریان این موضوع باشه. حتمن هم حرف میزنی باهاش راست بگو چون نیاز داره واقعیتا رو بدون مشاور.
میدونی ریحانه در جامعه ی سنتی ما ، ما گول برند و موقعیتهامونو میخوریم. چه اشکالی داره اگر یکی مدیر عامله یا صاحب کارخونه یا دکتر بره پیش مشاور نه تنها این امر تو بهبود روابطش خانوادگیش کمک میکنه بلکه تو کار با همکارنش هم بسیار موثره.
وبلاگ خودمونی عاله ریحانه

خانم اردیبهشتی دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:23 http://mayfamily.blogsky.com

سلام
کاملا صحیح می فرمایید!

شما که تایید کردید یعنی حرفم درسته دیگه بانو. خیالم جمع شد
از هم صنفیها خودمون دفاع کردم البته من که فعلن جوجه روانشناسم

خاهر بهار دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:18

من فکر کنم یه چند سالی هست به خد درمانی گیاهی دچارم

خود درمانی گیاهیت تو حلقم بهار

ریحانه دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:29 http://6962576.blogsky.com

اولین کسی ک نمیزاره برم همسر جانمه

میدونی ریحانه به نظرم با کمی شناخت روحیه و احوال و نقاط ضعف و قدرت همسرت میتونی راضیش کنی فقط کمی مهارت میخاد و صبوری که تو حتمن می تونی

دومانلی آدا دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 14:19 http://dumanliada.blogfa.com

شدییییدا موافقم....
آی جماعت وقتی زخم های روح و روانتون رو نمیبینین فکر میکنین ارزش این همه هزینه کردن رو نداره ولی باور کنین اگه این زخم ها رو بخوان مثل زخم های جسمی نشونتون بدن میبینین عفونت زخم تا مغز استخونتون رفته اونوقت بازم به فکر درمان نمی افتین؟؟!!

می دونی مشکل کجاست دوست من؟ ما همیشه فکر میکنیم سالمیم و نیاز نداریم یک فرد بیطرف تو بحرانها کمکمون کنه اما همیشه میخاییم معلم اخلاق دیگران باشینم با تجربه های دردناک و تلخی که ما مسوولش بودیم. شاید یک روز درین مورد بنویسم که تا راه رو بلد نباشم اشتباهه که راهنمای کسی باشم.
ممنونم از نظرت

ساسا دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 15:23 http://www.khordeforooshi.blogfa.com

قدم اول شناخته که آیا ما قبول داریم مشکل داریم یا نه؟ خیلی از بیماریها روانی علایم عجیب غریبی ندارن ولی ما همین علایم رو هم نادیده میگیریم.

آفرین ساسا این قبول داشتن خیلی مهمه و پذیرفتنش و راه چاره برای اون

شمیم دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 20:21

مشکل من با پیش روانشناس رفتن اینه که تعداد زیادی از مشاور ها و روانشناس ها دید غربی به مسایل دارن و خب طبیعتا راهکاراشون اصلا با من و روحیات و فرهنگم جور در نمیاد. مادر من دبیره . تو مدرسشون یه دانش آموز بود که مشکلات بدی داشت ، پدرش معتاد بود، کتکش میزد و... تجویز مشاور این بود که باید دوست پسر داشته باشه تا بتونه از نظر عاطفی کمبوداشو جبران کنه . تو خیلی از مدراس پسرونه مشاورا پسرارو تشویق میکنن که دوست دختر داشته باشن که بهتر درس بخونن!! به نظر من این مشاورا آدمای امینی برای مشاوره نیستن. من فقط به انگشت شمار روانشناس ها و مشاورهایی که میدونم از نظر دینی هم قابل اعتماد هستن ، اعتماد میکنم .

شمیم عزیز خیلیها مدرک روانشانسی و مشاوره رو یدک می کشند عزیزم و اصطلاحاتی رو که در دوران دانشگاه از توی کتاب یاد گرفتند متاسفانه. من خانوم روانشناسی رو میشناختم که در مهد کودک یک کودک زیر 6 سال رو میخاست به حرف بیاره بلند بلند سرش داد می زد. معمولن بهزیستی ها مشاوران خوبی دارند شمین چون در فضایی کار می کنند که برخورد با آدمها بهشون آموزش داده میشه و معمولن تجربیات خوبی در امر مشاوره دارند. معمولن کار بر روی دانش آموز نیاز به پیگیری و همکاری دوطرفه داره شمیم.

maede دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 22:48 http://ashiyane-nursing.mihanblog.com/

درود به باران عزیزم؛راست میگی واقعا خانم روانشناس گل
تا این چیزا وا3 مردم جا بیفته خیلی زمان می بره...

آخ گفتی جا افتادن و کردی دلم رو کباب مائده
نیمای ساختمان پزشکان که یادته

نادی سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:43

سلام صبحت روشن

حواسمون نیس این خود درمانی ها خود هم صرف هزینه ای است

اهمال و تنبلی و پشت هم اندازی و عدم دسترسی به مشاور همه و همه مارو ترغیب به دم دستی ترین راه هدایت میکند.

شاید هم بدبینی و عدم اعتماد به مشاوران ...

می دونی نادیا من اعتقاد دارم حرکت کردن از یک جا موندن ارزشش بیشتره حتا اگه افتان و خیزان باشه. این رفتار ما مثل کسی می مونه که پی درستی برای ساختمونش نکنه و آجر ها رو خودش می چینه اما با کوچکترین لرزشی ساختمان فر ومیریزه اما با کمک یک کاربلد حتمن براش مشکلی پیش نمیاد.

سیب کال سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:50 http://akharinsib.blogfa.com

آخه به حرف مشاورا چه قد میشه اعتماد کرد؟کی تضمین می کنه که اون حرفش درسته؟ من خودم خیلی نتیجه ی منفی گرفتم ار تجویزهاشون!

دوست من حق داری بی اعتماد باشی اما یک مشاور کاربلد همه ی زوایا رو بررسی میکنه و مواردی رو که لازم باشه رو حتمن ارائه می کنه. گفتم که نباید انتظار داشت در کوتاه مدت نتیجه بگیریم چون این مشکل به مرور بوجود اومده و بی اعتنایی خودمون باعث بدتر شدن اوضاع شده. معمولن بهزیستیها مشاوران خوب و حاذقی دارند. اگر در تهران هستید از دکتر شیری عزیز که آدرس سایتشون در پیوند ها هست آدرس یک مشاور خوب رو بگیرید ایشون حتمن گزینه ی مناسبی رو سراغ دارند و به شما معرفی می کنند.
موفق باشی دوست من.

لینک زن سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 14:54 http://linkzan.ir

سلام
این پست وبلاگ شما در "لینک زن" بازنشر داده شد
باتشکر
لینک زن
http://linkzan.ir/archives/22338

بانوی ماه سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 21:43 http://mid-day-moon.blogsky.com

سلام بر باران پاییزی عزیزم
اخ گل گفتی. خیلی ها انتظار دارن توی یک جلسه حل بشه. بعدم استدلال دارن که نه خوب این همون حرف هایی رو زد که خودم میدونستم.
عزیزم جونم یک جلسه که کاری نمیکنه. شما باید چند جلسه بری اما کو گوش شنوا.
ضمن اینکه بعضی ها این مشاور رفتن رو توهین میدونن میگن ما که دیوونه نیستیم. فکر میکنن فقط دیوونه ها باید برن پیش مشاوره!

درود به مهربان بانویم
آخ نگو که دلم کبابه بانو. وقتی خیلی راحت همه چیز رو خراب می کندد میخان به همون راحتی هم درستش کنند و انتظار دارند یه چوب معجزه گر باشه تا همه چی به روز اولش برگرده...
اتفاقن به نظرم هر کسی به روح و روانش اهمیت نده دیوونه ست. مثل این می مونه که ماشین لباسشویی خونه چیکه کنه اما همونجوری مشغول شستن لباس باشیم. خب آب همه جا رو بر میداره دیگه ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد